All images copyright © Peter Bredberg 2008 – 2016

Av ingen anledning…

alls. Myggen har börjat ge med sig efter denna blöta sommar ;). Jag vet inte om ni har upplevt översvämningsmyggan? Denna varelse hälften så stor och inte i närheten så seg och slö som en vanlig mygga. Den landar direkt och biter lika fort. När det finns tusentals av dem som det kan vara i Dalälvsområdet så är det inte kul. Berguven behövde dock inte bekymra sig om detta, här var det den vanliga ”slöa” myggan trots att den ser lite slokörad ut :)

5 svar

  1. Strålande Peter! Om man nu kan säga så en en så här mörk bild… ;-)

    15 september, 2012 kl. 21:30

  2. Riktigt snygg! Träffade en dam i förra veckan som påstod att uven fanns i ett berg ett stycke hemifrån och att den brukade börja hoa från november. Kan detta stämma? När jag fågelskådade förr brukade det vara tidig vår /sen vinter som gällde.

    /Anna

    16 september, 2012 kl. 21:20

    • Att berguvarna hoar på hösten är inte så ovanligt, jag har inte lyckats höra de här uvarna göra det dock. Förra året var nog det tidigaste med alldeles efter julhelgen. Annars brukar de börja i januari-februari. Du får ge dig ut när mörkret börjar falla på eftermiddagen, jag hoppas du lyckas träffa på dem :)

      17 september, 2012 kl. 14:27

  3. Vilken fantastisk bild Peter!!! :) Jag vill även passa på att bolla in miniknott, eller sven tror jag man säger, de är inte heller roliga att träffa när de är många ;)

    17 september, 2012 kl. 19:56

Kommentera

