All images copyright © Peter Bredberg 2008 – 2016

Slumpen?

Det var länge sen jag såg så här ”mycket” älg i skogarna jag rör mig i. Björn och vargmarker är det till största delen också men det är allt vi människor som beskattat dem hårdast. Jag har svårt att tro att älgstammen har stärkts, tyvärr, så jag tillskriver nog slumpen dessa möten.

I slutet på 70 och början på 80-talet fanns det mycket älg i dessa marker och det var praktiskt taget omöjligt att inte stöta på dem om man var ute i gryning eller skymning. Jag kommer ihåg en sommarkväll, jag tror jag var 11 eller 12 år, när mina föräldrar och jag var ute och åkte bil i de här skogarna, vi åkte en sträcka på knappt tre mil den kvällen och såg 54 älgar. Det tar flera år att få ihop det antalet idag.

Ett svar

  1. Per

    Har också minnen från slutet av 70-talet. En sommarnatt mellan Fredriksberg och Sunnansjö såg vi över 30 älgar.

    12 juli, 2011 kl. 5:46

Kommentera

