All images copyright © Peter Bredberg 2008 – 2016

Två…

fina och soliga novemberdagar där solen lekt bland alla snötäckta träd har det varit i de här trakterna. Idag hann jag till och med ut med kameran innan mörkret föll.

Jag vet inte hur vanligt det är med gräsänder som dyker, och då menar jag inte med baken ovanför vattenytan som en kork utan att de dyker ner helt och simmar ned till botten. Den här andhonan gjorde så i riktigt strömt vatten och det flera gånger, dök ned under ytan för att fem-tio sekunder senare ploppa upp ett par meter nedströms. Jag stod och tittade på detta en bra stund när hon upprepade samma procedur gång på gång. Kanske är det någon läsare som vet något om det här, jag har inte sett något liknande förr och det jag fått fram på nätet ger inget svar.

En gräsand är det även om solblänket får det att påminna om något annat :-)

Kommentera

