All images copyright © Peter Bredberg 2008 – 2016

Vingklippt

Ett tranpar kom och flög rakt över mig häromkvällen när Terje, Malin och jag var ute och fotograferade. En enkel bild men jag har suttit och tittat på den en god stund nu. Funderat på vad som hänt. Den har alltså bara två vingpennor kvar på höger vinge, vingpennan därefter verkar vara borta ända in till roten sen en som ser ut som om den är avklippt, ett underligt rakt snitt är det, sen två eller tre pennor som försvunnit tidigare i sommar där nya är på väg att växa ut. Tranan ruggar vissa år och då så mycket att den blir flygoduglig men här är det något annat, höger vinge borde se ut som den vänstra. Har den fastnat i något eller kanske försvarat sig mot något, hur som helst en enkel bild men det kan ändå vara roande att sitta och låta tankarna vandra.

3 svar

  1. Härlig bild!

    14 augusti, 2010 kl. 12:52

  2. Skumt! Men en bra bild!! :)

    14 augusti, 2010 kl. 14:10

  3. Ja det är dom små detaljerna som gör mycket av en bild tycker jag. Ibland funderar jag på om man helt ska utelämna information om just dessa små detaljer. Jag är lite kluven. Men bilden funkar ju hur som helst, och ganska ofta är ju det enkla som gör en bild intressant och slagkraftig, som här! :)

    14 augusti, 2010 kl. 14:28

Kommentera

