All images copyright © Peter Bredberg 2008 – 2017

Seglare

Var med om något väldigt fashinerande igår kväll. Vid gamla Forsbacka bruk vid forsen svärmade tornseglarna, nja, så kan man nog inte att säga  ;-), kanske var det något annat som svärmade för det var mycket tornseglare men även hussvalor  som flög över det strömmande vattnet. Det går en smal bro över forsen precis där den delar sig i två fåror och i en av de passagerna flög de fram och tillbaka. Att stå där mitt ibland alla tornseglare var som sagt en mycket fashinerande upplevelse. De flög nära och riktigt fort, många gånger på mindre än en armlängds avstånd och ibland kom de rakt mot i ansiktshöjd bara för att runda mig när de var en meter ifrån. Som sagt nära och fort så det var även en upplevelse att försöka få till någon bild :-)

2 svar

  1. Det som fascinerar mig är snabbheten och att dom aldrig krockar in i nåt. Och lätet är så härligt att lyssna på! Sommarläte verkligen. Sista bilden är kalas tycker jag! :))

    Ha det gott och vi höres!

    //M

    16 juni, 2009 kl. 12:27

    • De är duktiga flygare helt klart, hade det varit någon annan fågelart i flock så hade jag nog duckat och tagit mig därifrån så fort som möjligt, men att stå bland tornseglarna igår var bara läckert. Några ljud utöver bruset från forsen hördes inte, de släpper på ganska mycket vatten efter allt regnande. Så det var väl det lite trista att inte få höra när de svischade förbi helst då när de kom bakom ryggen och flög förbi så nära att man tyckte sig känna vinddraget :-)

      /PJ

      16 juni, 2009 kl. 12:39

Kommentera

